FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/03/2014

ROT-avdrag vid dold samäganderätt

Hej,

Jag har gjort renoveringsarbete på min lägenhet under 2013. Detta har jag begärt ROT-avdrag för men problemet är att jag inte har betalat tillräckligt med skatt under året. Jag står som formell ägare till lägenheten men delar på banklånen med min far.

Inofficiellt eller mellan mig och honom så äger han 10 % av lägenheten och officiellt äger jag hela lägenheten. Kan jag då skriva över ROT-avdraget så att han kan göra avdraget eller krävs det att hans ägarandel är registrerad någonstans? Om det inte går skulle det gå att föra in honom som delägare i lägenheten officiellt nu i efterhand och skriva över avdraget?

Vore mycket tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det du beskriver låter som en dold samäganderätt, dvs att din far äger fastigheten tillsammans med dig trots att detta inte manifesterats utåt på något sätt. Skatteverket har i sitt ställningstagande 131 913846-09/111 anfört att dold samäganderätt inte kan ge rätt till ROT-avdrag. För att en dold samägare ska få rätt till avdrag krävs det att äganderätten synliggörs genom avtal och inskrivning hos inskrivningsmyndigheten. Då ges dock endast avdrag för arbeten utförda tiden efter inskrivningen.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare