Rösträtt i förening

Hej Jag är med i en förening där det råder turbulens och många är missnöjda med styrelsen. Vi överväger ett misstroendevotum. Styrelsen har i sina stadgar sagt att rösträtt äger bara de medlemmar som varit med i föreningen minst sex månader. Kan man verkligen ställa ett sånt krav i en förening med medlemsavgift? Har inte alla betalande medlemmar rösträtt per automatik?

Lawline svarar

Hej!

Som du konstaterar är huvudregeln för föreningar att varje medlem som betalar sin medlemsavgift har en rösträtt. Däremot är det fullt möjligt för föreningen att i sina stadgar göra avsteg från detta genom att exempelvis föreskriva att en medlem som betalar medlemsavgiften endast ska ha rätt att utnyttja sin rösträtt om den varit i föreningen i minst sex månader. Det finns således inte en automatisk rösträtt om det framgår annat ur stadgarna. I stadgarna bör det också framgå hur man kan ändra dessa så mitt råd till dig är att ta dig en närmare titt på dessa för att veta vad du ska göra. Hoppas svaret varit till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare