FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/01/2014

Risken för varan vid ett transportköp enligt köplagen

Säljaren, Sälja X AB, av skrivbord ska leverera två skrivbord till AB Köp Rätt! De två skrivborden ska levereras två veckor efter beställning, alltså den 15 januari. Sälja X AB använder sig av en fraktare som brukar köra snabbt och säkert. Denna dag var det ovanligt halt och skrivborden kasar inne i bilen, de var inte rätt fastsurrade och fick skador i skivorna som blev ganska fula. AB Köpa Rätt blev besvikna när de såg skrivborden. Vad kan de göra nu? Vika alternativ har de? Vem står faran?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När både köparen och säljaren är näringsidkare blir köplagen (1990:931) tillämplig. Det är fråga om ett transportköp enligt 7 § köplagen. Det är viktigt att först avgöra när risken övergår från säljaren till köparen. I 13 § köplagen framgår det att risken för varan övergår på köparen när varans avlämnats enligt avtalet eller 6 eller 7 §.

Enligt 7 § 1 st. anses varan avlämnad när den överlämnats till köparen. Detta gäller i de fall där varan ska transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor (platsköp). I sådant fall bär säljaren risken för den lokala transporten och svarar för eventuella fel som uppkommit under transporten.

Om transporten istället inte kan anses vara lokal i enlighet med första stycket sker avlämnande när varan överlämnats till transportören (distansköp). Risken för varan går i det fallet över på köparen i samband med avlämnande till transportören.

Om det nu var ett platsköp enligt det första alternativet bör köparen kontakta säljaren och reklamera varan. Vid ett distansköp bör köparen istället kontakta transportören för att göra eventuella fel gällande.

Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931.

Vänligen,

Rådgivare