FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2018

Risk med att endast en av makarna står som ägare på gemensam bostad?

Min man vill köpa ett hus åt oss. Banken tycker att han ska stå som ensam köpare. Vilka risker ser ni med det?

Vi har 2 särkullbarn var och ett gemensamt.

Vi är gifta

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka risker som kan uppstå vid en eventuell bodelning om endast din man står som ägare på fastigheten.

Enligt äktenskapsbalken är all egendom i ett äktenskap giftorättsgods om det inte är enskild egendom enligt exempelvis ett äktenskapsförord. Vid en evenuell bodelning kommer ert giftorättsgods delas lika mellan er. Angående makars gemensamma bostad finns också bestämmelsen i 11 kap 8 § äktenskapsbalken som gör att den som bäst behöver bostaden kommer att få den med avräkning på sin lott. I praktiken kommer det alltså inte spela någon roll om bara din man eller både du och han står som ägare, så länge bostaden är giftorättsgods. Det finns dock jämkningsregler i äktenskapsbalkens 12 kap som kan leda till att en likadelning inte görs om en av makarna har avsevärt mycket mer egendom än den andra. Om du vill läsa reglerna i äktenskapsbalken själv går du in https://lagen.nu/1987:230

För att få full klarhet i vilka risker som finns med att din man står som ensam ägare på fastigheten rekommenderar jag dig att ta kontakt med en jurist. Det kan Lawline hjälpa dig med genom att du mailar info@lawline.se.

Hoppas svaret gav dig lite vägledning!

Lawline RådgivareRådgivare