Risk för utmätning av nyinköpt hus?

Hejsan jag har en fråga. Jag och min sambo vill gärna hus. Men jag har ett gammal skadestånd till en bank som blir 10 år nästa år och kommer troligtvis börja krävas in nästa år. Så vad händer om vi köper ett hus innan dess? Kan t.ex kronofogden kräva en försäljning? Tanken är ju att sambon får stå på huset om så är fallet? Kan man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Kronofogdemyndigheten (KFM) får endast utmäta egendom som är försvarlig att utmäta. Det innebär t.ex. att en sak som är värd mycket för dig men inte går att sälja för speciellt mycket antingen för att värdet mestadels är symboliskt eller för att saken har lågt andrahandsvärde, inte får utmätas om det finns bättre alternativ (4 kap. 3 § utsökningsbalken (UB)). Det är pga detta som t.ex. bilar sällan utmäts.

Av försvarlighetsprincipen följer att hus inte får utmätas om det inte är proportionerligt för att få säkerhet för skulden. Om du t.ex. har en fast inkomst och skulden inte är särskilt stor så måste de i första hand hålla sig till utmätning av en del av din lön (se 7 kap. UB).

I det olyckliga fall att huset skulle utmätas för att KFM t.ex. inte har någon möjlighet att få ut andra pengar av dig, är det ändå bara din egendom som kan utmätas och inte din sambos. Om ni äger huset tillsammans får din sambo köpa ut dig och KFM utmäta betalningen. Om hen inte vill köpa ut dig får KFM besluta om att huset ska säljas varpå din sambo får sin del av betalningen som inkommer.

Att sambon står på lagfarten innebär inte nödvändigtvis att hen är helt skyddat från att detta sker. Det finns nämligen en princip som innebär att KFM får anta att gemensam egendom tillhör gäldenären (dig) om inte partnern kan göra sannolikt att egendomen är dennes (4 kap. 19 § UB). Vem som är lagfaren ägare, alltså vem som "står på lagfarten" har viss betydelse för bedömningen men de även andra omständigheter måste vägas in såsom hur mycket som betalats för huset av respektive part (se 4 kap. 24 § UB). Enligt praxis behöver inte gäldenären formellt sätt ha betalat för huset; det kan även röra sig om att hen har t.ex. stått för alla hushållskostnader till förmån för sin partner eller att gäldenären skrivit under ett skuldebrev till sin partner.

Om du önskar vidare hjälp i denna fråga råder jag dig att ta kontakt med oss på info@lawline.se där vi kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare