Ringa stöld (Snatteri)

Hej,

Ett par frågor kan man anklagas för snatteri på grund av en övervakningsfilm som visas inne i affären då inga bevis finns på att du lämnat affären med varan eller stoppat den i nån väska eller ficka..? och har butiks innehavaren rätt att visa denna film för personal och andra butiksinnehavare inna brott är bevisat.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Brottet snatteri benämns numera ringa stöld.

Regler om ringa stöd finner du i 8 kap. 2 § brottsbalken (1962:700). Där anges att om stöld enligt 1 § samma kapitel med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet är att anse som ringa ska gärningsmannen dömas för ringa stöld.

1 § - fastställer att den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld. Det uppställs därmed krav på både objektiva och subjektiva rekvisit (krav).

Som objektiva rekvisit ställs att du har tillägnat dig annans egendom genom besittningsrubbning. Med detta menas att du ska ha tagit annans egendom från denne. De subjektiva rekvisiten består i att du ska ha haft särskilt uppsåt att tillägna dig stöldgodset, s.k. tillägnelseuppsåt. Det innebär att gärningsmannen vid tidpunkten för tagandet tänkte använda stöldgodset själv.

Vidare ska, vid en helhetsbedömning, avgöras huruvida "brottet" skall betraktas som stöld eller ringa stöld. Hänsyn tas b.la. till det tillgripnas värde. Som en måttstock använder åklagare och domstolar en värdegräns som för närvarande ligger på ca. 1000 kr. Överstiger värdet på stöldgodset alltså 1000 kr finns mycket som talar för att brottet kommer rubriceras som stöld istället för ringa stöld.

Tidpunkten för fullbordat ringa stöld ligger vid kassagränsen. Brottet är alltså inte fullbordat innan dess och endast försök till ringa stöld är inte straffbart. Det är heller inte okej att anklaga någon för ringa stöld efter att ha sett denne "ta" på sig någonting genom en övervakningskamera. En annan sak är att man genom kameran har bevis på att personen väl passerat kassagränsen. För att koppla det till din fråga är det alltså svårt att anklaga någon för ringa stöld om det inte syns på kameran att personen försökt lämna butiken.

Regler kring övervakningskameror återfinns i kameraövervakningslagen. Butiker måste ha tillstånd för att över huvud taget få uppställa en övervakningskamera. Om butiken i fråga har ett sådant tillstånd som krävs får butiksinnehavaren vidare inte sprida filmen hur som helst.

I 28 § anges att "Den som bedriver kameraövervakningen får inte behandla bild- och ljudmaterial från övervakningen för något ändamål som är oförenligt med det som materialet samlades in för."
Dessutom följer av lagens 29 § att "Tillgång till bild- och ljudmaterial från kameraövervakning får inte ges till fler personer än vad som behövs för att övervakningen ska kunna bedrivas."

Beroende på till vem och vilka butiksinnehavaren sprider vidare filmen kan det vara att anse som förtal enligt 5 kap 1 § Brottsbalken. Enligt denna paragraf ska nämligen "den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömas för förtal till böter." Det anses emellertid inte som ett brott ifall filmvisandet kan anses vara försvarligt med hänsyn till omständigheterna. Om filmvisandet till personalen med hänsyn till omständigheterna är förenligt med det ändamål som materialet samlades in för (ex. förebygga brott) kan det anses vara försvarligt. Det krävs således en bedömning i det enskilda fallet.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återvända!

Hanna MustafaRådgivare