Ringa stöld och belastningsregistret

Hej! Jag är 19 år och har blivit anklagen för stöld av poliser i en mat kedjaaffär, jag blev förhört av polisen på plats och erkände till stöld av varor totalt 64kr. Finns det nått sätt att inte få anmärkning? Behöver jag advokat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Det vanligaste i ditt fall är att åklagaren beslutar om  att utfärda ett strafföreläggande i stället för att kalla till rättegång. En förutsättning för ett strafföreläggande är att den som misstänks för brottet har erkänt det, antingen omedelbart eller inom en viss angiven tidsperiod.   Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom ( 48 kap. 4 § Rättegångsbalken).

Påföljden för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2 § brottsbalken) .

Belastningsregister

Även om du får ett strafföreläggande kommer brottet antecknas i belastningsregistret. Detta register är inte offentligt ( 6 § och 9 § lagen om belastningsregister). Det är bara myndigheter och du själv som får begära utdrag därifrån. Efter fem år gallras uppgiften och försvinner ( 17 § lagen om belastningsregister). Själva strafföreläggandet är dock offentligt, och kan begäras ut av vem som helst som vet vilken tingsrätt de ska ringa till.

Sammanfattning

I ditt fall är det troligast att åklagaren väljer att utfärda ett strafföreläggande då du erkänt stölden omedelbart. Om du väljer att godkänna strafföreläggandet blir påföljden böter och det blir ingen rättegång. Du kommer alltså inte behöva en advokat som för din talan. Även om du får ett strafföreläggande kommer brottet antecknas i belastningsregistret. Uppgifterna försvinner efter fem år.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare