Ringa stöld eller stöld av normalgraden?

Hej Jag undrar vad skillnaden är på ”stöld” (glömt scanna varor) för 1200kr och 1600kr på ica maxi. Polisen sa nåt om att det finns en gräns på 1200, fatta inte vad han menade.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar vad skillnaden är på stöld, om varorna har ett värde över 1 200 och 1 600 kr. Regler om brott och straff hittar du i brottsbalken (BrB), i mitt svar kommer jag att tillämpa relevanta bestämmelser i BrB.

Begreppet stöld

Stöld innebär att någon olovligen tar något som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det och det ska ha inneburit en skada för föremålets ägare, 8 kap. 1§ BrB. Du har olovligen tagit en vara som egentligen tillhör butiken och det har inneburit en skada för föremålets ägare (butiken), eftersom du inte har betalat för varan. Däremot skriver du att du hade glömt att scanna varorna och att du inte hade för avsikt att göra så. För att kunna dömas för stöld krävs det att du haft uppsåt.

Ringa stöld eller stöld av normalgraden?

Huruvida brottet ska anses som ringa stöld (snatteri) eller stöld av normalgraden baseras dels på värdet av det som har stulits. I ett rättsfall från Högsta domstolen (HD), NJA 2019 s.951 anges det att ringa stöld gränsen är 1 250 kr. I bedömningen huruvida brottet bör anses som ringa stöld kommer också baseras på övriga omständigheter vid brottet, 8 kap. 2§ BrB. Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader och straffet för normalgraden är fängelse i högst två år.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare