Ringa stöld eller försök till ringa stöld

Hej!! Jag är en 21-årig kille. Igår gick jag till affären och köpte 2 varor. Första varan kostar 7 SEK och den andra kostar 59 SEK. Därefter skannade och betalade jag bara för 7 SEK varan och skippade den andra. När jag gick ut så blev jag tagen av personalen, sen blev jag polisanmält!! När polisen kom så erkände jag allt jag gjorde..!!! Alltså jag ångrade mig jättemycket med vad jag gjorde.

(Varan var värd 59 SEK och som sagt jag blev tagen innan jag lämnade, till sist betalade jag ändå för varan)

Fast jag vill ändå veta vad det blir för konsekvenser för mig?! Jag kommer böta 1500 SEK, men jag undrar vad kommer hända efter??

- Kommer jag bli dömt av SNATTERI eller FÖRSÖK till snatteri??

- Kommer jag få någon annan bestraffning än att böta 1500 SEK??

- Kommer allt jag gjorde synas i belastningsregistret??

- Kommer mina föräldrar ändå får reda på denna även om jag inte säger något?? (just nu bor jag ensam i en egen lägenhet, och mina föräldrar bor i en annan stad)

- Kommer min skola/arbetsplats få reda allt jag har gjort??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna ringa stöld (som förr hette snatteri) finns i Brottsbalkens (BrB) 8:de kapitel.

Ringa stöld eller försök till ringa stöld

Genom att du medvetet skippade att betala för varan och sedan gick ut anses du ha fullbordat brottet ringa stöld (8 kap. 2 § BrB). Eftersom varan du tog bara var värd 59 kr betecknas brottet som ringa stöld och inte som stöld.

Försök till ringa stöld är inte straffbelagt (8 kap. 12 § BrB). Därmed kan man inte begå eller dömas för försök till ringa stöld.

Du skriver att du fick böta 1500 kr. Böter är en av straffpåföljderna vi har i Sverige. Eftersom du fick böter betyder det att polisen bedömde att du begått ringa stöld och att det därmed inte rörde sig om bara ett försök.

Annan bestraffning

En grundläggande princip är att man bara kan straffas för samma brott två gånger. Det betyder att du inte kommer dömas till någon ytterligare påföljd än böter.

Då bötern utfärdats utan att en rättegång genomförts rör det sig om ett så kallat strafföreläggande. Genom att betala böter erkänner du att du begått brottet och accepterar straffet. Då kommer åklagaren inte att väcka åtal och det kommer inte bli en rättegång.

Belastningsregistret

Verkan av ett strafföreläggande är samma som en dom. Det betyder att det kommer antecknas i ditt belastningsregister att du begått brottet ringa stöld. Det kommer finnas i ditt belastningsregister i fem år (17 § punkt 9 Lag om belastningsregister).

Dina föräldrar har inte rätt att få tillgång till ditt belastningsregister och kan därmed inte se att du begått brottet. Huvudregeln är att din arbetsgivare inte kan begära ut ditt belastningsregister. Några myndigheter har dock rätt att själva begära ut belastningsregister (dessa räknas upp i 6 § Lag om belastningsregister och 10-17 §§ förordning om belastningsregister).

Det är dock inte ovanligt att arbetsgivare i samband med anställning begär att man själv ska lämna in ett utdrag från belastningsregister då enskilda alltid kan begära ut ett utdrag ur sitt egna register (9 § Lag om belastningsregister).

Sammanfattning

Du har begått brottet ringa stöld och om du betalar böter kommer ingen rättegång ske och inget annat straff blir aktuellt. Brottet kommer synas i ditt belastningsregister i fem år men det är bara du själv och vissa typer av myndigheter som kan se ditt utdrag.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare