Ringa narkotikabrott eller normalgrad?

Hej, blev för två veckor sedan gripen på bar gärning med ungefär 1,4 gram kokain (troligtsvis utspätt) jag erkände att jag köpt och att det var för eget bruk. Min oro är fängelse efter sökningar på nätet. Vad har ni att säga om detta?

Jag är ostraffad, studerar samt arbetar och har inga skulder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag ska göra mitt yttersta för att reda ut vad som gäller i ditt fall.

Narkotikabrott

Enligt 1 § p.5 narkotikastrafflagen döms den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Om brottet är ringa döms man istället för ringa narkotikabrott, för vilket det högsta straffet är sex månader (2 §). Vid bedömningen tas hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter.

Om brottet däremot är grovt döms man för grovt narkotikabrott, för vilket det högsta straffet är sju år (3 §). Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om brottet har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett en särskilt stor mängd narkotika eller annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art.

Vi kan omgående utesluta att det skulle vara fråga om grovt narkotikabrott och den fortsatta framställningen kommer således utreda huruvida överträdelsen kommer rubriceras som ringa narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden.

Praxis

Inledningsvis bör nämnas att HD i rättsfallet NJA 1997 s 522 uttalat att narkotikabrott är ett artbrott som, utom i ringa fall, normalt ska föranleda fängelsestraff. Samtidigt har i prop. 1989/90:7 s 20 samt prop. 1997/98:96 s 96 uttalats att villkorlig dom i förening med en föreskrift om samhällstjänst eller skyddstillsyn i förening med sådan föreskrift bör kunna ersätta kortvariga fängelsestraff även vid artbrott.

I NJA 2013 N 11 uttalade HD att bedömningen av ett narkotikabrott ska ske på ett nyanserat sätt med beaktande av samtliga omständigheter, men att sort och mängd narkotika i princip är avgörande vid gränsdragningen mellan ringa narkotikabrott och brott av normalgraden.

Ringa narkotikabrott omfattar huvudsakligen innehav av narkotika för eget bruk (RH 2006:3).

Enligt HD går gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden vid 0,6 gram kokain (NJA 2008 s 653). Ditt innehav var avsevärt större än så, vilket med största sannolikhet kommer medföra att innehavet kommer rubriceras som narkotikabrott av normalgraden.

I ditt fall

I ditt fall kommer innehavet sannolikt rubriceras som narkotikabrott av normalgraden, där det högsta straffet är fängelse i tre år. Ditt innehav kommer dock inte föranleda ett fängelsestraff på tre år, utan i sådant fall är det snarare en fråga om någon eller några månader.

Utgångspunkten vid artbrott är som sagt att fängelse ska utdömas, men i vissa fall kan en icke-frihetsberövande påföljd istället utdömas (exempelvis villkorlig dom i kombination med dagsböter). Det som talar för en sådan påföljd är att du i övrigt lever under ordnade förhållanden och inte tidigare blivit dömd för likartade brott.

Det ska dock framhållas att det är otroligt svårt att förutse exakt hur domstolens bedömning kommer se ut i ditt fall, men med beaktade av praxis är min bedömning att det som högst kan röra sig om några månaders fängelse och som lägst en icke-frihetsberövande påföljd.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare