FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/11/2018

Retroaktivt underhållsbidrag i efterhand?

Min biologiska pappa är utländsk och bor inte i Sverige. Han var skyldig min mamma underhåll tills jag var myndig. Vi var bosatta i Sverige från att jag var ett år gammal. Idag är jag 31 år. Om han idag som turist skulle besöka mig i Sverige, skulle han då typ bli tagen för att betala tillbaka underhållet till staten som han en gång var skyldig? Eller kan han utan problem besöka mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle han då typ bli tagen för att betala tillbaka underhållet till staten som han en gång var skyldig?

Nej det skulle han inte vara. En förälders underhållsskyldighet upphör normalt sätt när barnet fyller arton år. Det framgår enligt 7 kap 8 § föräldrabalken att en domstol inte får fastställa att underhållsbidrag ska betalas ut för en tid längre bak än tre år innan talan om bidrag väcktes. Detta innebär med andra ord att domstolen kan fastställa underhållsbidrag tre år tillbaka i tiden och att man då får rätt till detta retroaktivt. Då du är 31 år gammal upphörde underhållsskyldigheten för länge sedan och din far kommer inte att behöva betala något underhållsbidrag. Han kan alltså utan problem besöka dig.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare