Resterande arvingars rätt till arv i fall gåvor till en arvinge givits.

Hej! Jag och min syster ska tillsammans med vår moster få ärva vår mormor (vår mamma lever inte). Vad vi vet så ska det ha funnits närmre 1.500.000:- att ärva men det visar sig nu att min mormor gett bort allt innan sin bortgång till vår moster (finns endast 200.000:- kvar). Hade vår mormor rätt att göra så och vad har nu jag och min syster för rättighet i detta? Ska vi bara acceptera att det inte finns något kvar att ära eller har vi rätt att kräva vår moster på hälften av vad hon har fått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arvsrätt vilket regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att det finns 3 arvingar efter din mormor: din moster, du och din syster. Du och din syster kommer att få ärva den arvslott som din mamma egentligen skulle ha fått om hon varit vid liv (2 kap. 1 § ÄB). Din moster är därför bröstarvinge till din mormor (2 kap. 1 § ÄB).

Vad kommer gåvorna från din mormor till din moster att ses som?
Din mormor har rätt att göra som hon vill med sin egendom eftersom hon just äger dem. Dock kan gåvor som ges till en bröstarvinge eventuellt komma att ses som ett förskott på arvet för mottagaren (din moster). Att när gåvor till en bröstarvinge ges föreligger det en presumtion att det är ett förskott på det kommande arvet (6 kap. 1 § ÄB och 2 kap. 1 § ÄB). Bortsett från vanliga födelsedagspresenter osv. som inte anses vara förskott på arv (6 kap. 2 § ÄB).

För att gåvorna inte ska ses som ett förskott måste det särskilt framkomma, genom exempelvis ett gåvobrev. Därför kan de gåvor som din moster ha fått eventuellt komma att ses som ett förskott på hennes arv. Om gåvorna ses som ett förskott på arvet kommer fördelningen av arvet, hur mycket ni ska få var, att beräknas lite annorlunda än att det ska delas lika (6 kap. 1 § och 5 § ÄB).

Det kommer alltså att tas i beaktande att ett förskott har givits och arvslotten kommer att beräknas på ett annat sätt än vanligt, för att försöka göra det så jämlikt som möjligt. Du och din syster kommer således ha rätt till en del av den kvarlåtenskapen som finns kvar och eran moster kommer inte att få ut något mer.

Beräkningen av arv om förskott på arv föreligger
Arvslotten, om ett förskott föreligger, ska beräknas som om förskottet inte har givits. Att förskottet läggs till som ett fiktivt belopp (6 kap. 5 § ÄB). Hur stort förskottet är, beror på hur mycket gåvan var värd vid tillfället när gåvan gavs, dvs. värdet som gåvorna hade när din moster mottagit dem (6 kap. 3 § ÄB).

Arvslotten beräknas således på följande sätt: arvslotten = (kvarlåtenskapen + förskottet) / antalet arvingar.

Antalet arvingar i erat fall är 2, eftersom du och din syster ska dela på den delen som eran mor har rätt till (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom eran moster redan har fått en del, kommer förskottet att tas bort från hennes arvslott. Arvslotten minus förskottet = arvet som eran moster då ska få (6 kap. 5 § ÄB).

Om förskottet skulle vara större än arvslotten, kommer beräkningen och fördelningen ske lite annorlunda än ovan. Din moster ska då inte få något mer och det ska ske en beräkning av hur mycket resterande arvingar ska få. Den formeln som används då är följande: arvslotten (A) = (kvarlåtenskapen + A) / antalet arvingar.

Vilket innebär att det kommer ske en annan beräkning om hur stor arvslotten är. Sedan när fördelningen sen ska ske så kommer eran moster, förskottstagaren, inte att få något mer eftersom personen i fråga har skett.

Ex: kvarlåtenskapen är 1000 kr och antalet arvingar är 2, där ena arvingen har fått ett förskott som överstiger arvslotten. Resterande arvinge ska då ha: A= (1000 + A) / 2 --> 2A=1000+A --> A=1000.

Arvslotten blir då 1000 kr var för arvingarna. Eftersom ena arvingen (eran moster) har fått ett förskott ska personen i fråga inte ha mer och den arvingen (du och din syster) som inte har fått något arv får då 1000 kr. Det vill säga hela kvarlåtenskapen som fanns.

Kan ni kräva eran moster på halva beloppet, eller en del av det?
När det gäller förskott på arv till bröstarvingar så föreligger det normalt ingen återbärningsskyldighet (6 kap. 3 § ÄB). Det kommer därför inte att gå att kräva eran moster på halva beloppet utan ni får helt enkelt acceptera att eran mormor har gjort detta. Du och din syster kommer dock få ärva av det som finns kvar att ärva. Hur mycket du och din syster kommer få ärva, kan komma att beräknas på ett annat sätt än det "normal" eftersom det ska tas hänsyn till att ett förskott har givits till ena bröstarvingen. Du och din syster kan dock inte kräva eran moster på halva arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare