Reseförbud vid löneutmätning?

Kan man bli stoppad i tullen pga skulder till kfm, har tänkt att bjuda min dotter på en resa. Hon har löneutmättning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, din dotter kan inte bli stoppad från att resa pga sin löneutmätning. Rörelsefrihet är en grundlagsstadgad rättighet och kan inte brytas mot utan stöd i lag (2 kap. 8 § regeringsformen). Ett sådant stöd i lag måste vara försvarligt i ett demokratiskt samhälle och inte gå utöver vad som är nödvändigt (2 kap. 21 § regeringsformen). Att hindra någon från att resa ut ur landet på grund av en skuld till KFM är inte försvarligt i ett demokratiskt samhälle och är inte nödvändigt för att skydda indrivandet av skulden.

Om din dotter får semester från sitt jobb så att hennes lön fortsätter komma och hon inte betalar biljetten själv, så får hon alltså resa fritt.

Hoppas det besvarar frågan. Tveka inte att vända dig till Lawline igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare