FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2018

Renovering under uppsägningstid

Hej

Om en hyresgäst säger upp sitt bostadshyresavtal med tre månaders uppsägningstid men väljer att flytta ut redan i första månaden. Därmed är bostadslägenheten vakant de två sista månaderna på uppsägningstiden, men hyresgästen betalar fortfarande hyra. I samband med detta har en besiktning gjorts och nycklarna har lämnats tillbaka. Om fastighetsägaren ser att det behövs en större renovering, får de då påbörja renoveringen under dessa resterande två uppsägningsmånaderna samt kräva in hyra av hyresgästen?

Anledningen till att fastighetsägaren vill börja med renoveringen är förmodligen att man ska "utnyttja" tiden den egentligen står tom, så en ny hg. kan flytta in i nyrenoverat när före detta hyresgäst uppsägning löpt ut.

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om förbättrings- och ändringsarbete av bostad regleras i 12 kap. 18 d-f § jordabalken (1970:994). De innebär att hyresvärden måste ha hyresgästens godkännande för att kunna utföra en renovering. Om hyresgästen inte godkänner åtgärden, får hyresvärden ansöka till hyresnämnden om tillstånd. Men en sådan ansökan får dock göras tidigast två månader efter det att meddelandet nått hyresgästen. I ditt fall ska du alltså fråga hyresgästen om det är okej att utföra en renovering, men det är inte särskilt lönt att göra en ansökan till hyresnämnden om hyresgästen inte ger sitt godkännande pga. tidsfristen på minst två månader.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare