Rekvisit för köp av sexuell tjänst & utpressning samt försök till dessa brott

Hejsan Lawline! Jag behöver hjälp med ett scenario. Jag och en tjej pratade med varandra på snapchat. Tjejen erbjöd sig skicka bilder för pengar. Vilket jag gick med på, vilket ledde till att vi byte bilder med varandra i utbyte av att jag swishade henne. Detta är något som jag vet är lagligt eftersom det står i 6 kaptilet 11§ i brottsbalken att byta bilder i utbyte av pengar så länge personen är över 15 år (Helst över 18) är lagligt och räknas inte som en "sexuelltjänst". Jag är över 18 och kvinnan jag pratade med är 23. Hon erbjöd sig vid visa tillfällen sälja sig för sex. Då jag motvilligt frågade henne vid flertal tillfällen ifall vi kunde ha sex naturligt utan någon form av prostitution. Sedan frågor hon rakt ut om jag vill köpa sex. Jag svarar ja, men nekar. Jag nyanserade mitt svar och menar att köpa sex är olagligt i Sverige och jag vill inte göra övergrepp på en kvinna eller inte ha fulltsamtycke och begå ett brott. Stora mängder män tänker att det vore kul att köpa sex men hindrar sig själva från att göra det för att de har vet. Alltså sa jag på det sätt nej. Hon tolka det som att jag sa ja och sa då att hon arbetar med en organistion som hänger ut potensiella sexköpare och sa att hon skulle hänga ut mig och ringa min familj om jag inte gav henne i utbyte av pengar. Träffade aldrig henne och vi hade aldrig sex. Jag vet att jag inte gjort något olagligt men ändå vill jag fråga er. Har jag gjort eller kvinnan gjort något olagligt? Och låter hennes bakgrund rimlig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Brottsbalken, förkortat BrB, för att svara på din fråga. Först kommer jag att beröra utbytet av bilderna samt erbjudandet om sexuella tjänster och sedan gå in på omständigheterna kring den här kvinnans hot om att hänga ut dig som potentiell sexköpare. Om du inte känner för att läsa genom mitt förklaring kan du hoppa ner till rubriken “Mitt råd” där jag skrivit en sammanfattning.

Försäljning och köp av sexuella bilder

Det stämmer att försäljning och köp av sexuella bilder ej omfattas av 6 kap 11 § BrB. Om personen du skulle köpa dessa bilder av skulle framgå vara under 15 år kan det dock bli fråga om utnyttjande av barn för sexuell posering enligt 6 kap 8 § 1st BrB. Enligt 6 kap 8 § 2st BrB gäller det även för barn som fyllt 15 men inte 18, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling. Vanligtvis krävs enligt 1 kap 2 § BrB uppsåt för att en handling ska vara brottslig, men i fråga om sexuell posering av barn kan man bli dömd för oaktsamhet enligt 6 kap 13 § BrB. Oaktsamheten gäller omständigheten att personen som sålde bilderna skulle varit under 18 år. Men enligt dina uppgifter är personen 23 år gammal så det är inget som kommer påverka dig.

Försäljning och köp av sexuell tjänst

Köp av sexuell tjänst i 6 kap 11 § BrB har två rekvisit som måste vara uppfyllda för att någon ska ha utfört den otillåtna handlingen;

1. Anskaffning av tillfällig sexuell förbindelse. Gärningsmannen ska ha skaffat sig en tillfällig sexuell förbindelse, vilket avser samlag och annat sexuellt umgänge. Har inte sammlag eller annat sexuellt umgänge genomförts ännu kan inte brottet anses vara fullbordat.

2. Mot ersättning. Om det inte finns någon ersättning involverad från gärningsmannen till den som sålde den sexuella tjänsten faller det inte under köp av sexuell tjänst, utan då är det bara vanligt samlag. Observera dock att ersättning inte behöver vara kontanter, utan kan även vara annan egendom såsom alkohol, narkotika eller middag på en restaurang. Den som säljer den sexuella tjänsten gör sig inte skyldig till något brott.

Om inte båda rekvisiten är uppfyllda har inget brott skett. Enligt dina uppgifter har du varken givit ersättning eller skaffat dig en tillfällig sexuell förbindelse med denna kvinnan, så du har ej gjort dig skyldig till detta brottet.

Försök till köp av sexuell tjänst

Däremot stadgar 6 kap 15 § BrB att man kan dömas för försök till köp av sexuell tjänst, vilket ses som ett eget brott separat från köp av sexuell tjänst. Det specificeras närmare i 23 kap 1 § BrB som säger att om någon har påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, ska denne i det fall det är särskilt stadgat (ex 6 kap 15 § BrB) dömas för försök till brottet.

Saker man brukar titta på för att avgöra om ett försök har påbörjats är exempelvis om det finns en konkret fara för brottets fullbordan eller om gärningsmannen utfört gärningar som tydligt visar att denne börjat verkställa brottet och har möjlighet att någorlunda omedelbart fullborda brottet.

I ditt fall tolkar jag det som att ni har diskuterat köp och försäljning av sexuell tjänst mellan er. Jag tolkar det som att du har visat lite intresse men uttryckt att du inte är intresserad av att begå något som du vet är en straffbelagd gärning. Att du därmed nekat hennes erbjudande. Därmed enligt min tolkning skulle jag säga att du inte gjort dig skyldig till ett försöksbrott.

Utpressning & Försök till utpressning

Enligt dina uppgifter avslöjade kvinnan att hon arbetade för en organisation som hänger ut potentiella sexköpare, och hotade att hänga ut dig m.m om du inte gav henne pengar för hennes tystnad, vilket stämmer väl överens med brottet utpressning i 9 kap 4 § BrB: den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för  gärningsmannen och skada för den tvingade, dösm för utpressning. Det finns 3st rekvisit som måste vara uppfyllda för att det ska anses vara utpressning:

1. Olaga tvång. Hit räknas bland annat hot om att lämna menligt/skadligt meddelande om någon annan, exempelvis att röja något om någons privatliv. Att kvinnan hotar att röja dig som potentiell sexköpare anser jag faller under detta rekvisitet.

2. Någon har förmåtts till en disposition. Detta innebär att gärningsmannen genom olaga hot får någon att utföra en handling. Detta kan ses som bryggan mellan rekvisit 1 och 3. Det olaga tvånget ska ha fått den tvingade att utföra en handling som innebär en förmögenhetsöverföring.

3. Förmögenhetsöverföring. Det ska ha skett en förmögenhetsöverföring som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvingade.

Att du skulle överföra pengar till kvinnan på grund av hennes hot om avslöjande skulle medföra att alla 3 rekvisiten skulle vara uppfyllda och hon skulle göra sig skyldig till brottet utpressning. Jag tolkar det dock som att du ej gått med på hennes krav ännu, och därför har brottet inte fullbordats än. Det blir istället fråga om försök till utpressning enligt 9 kap 11 § BrB och 23 kap 1 § BrB. I detta fallet skulle jag bedöma att kvinnan väldigt tydligt gått förbi försöksstadiet i brottet och därmed gjort sig skyldig till försök till utpressning.

Mitt råd till dig.

Enligt min tolkning av din berättelse har du inte gjort dig skyldig till något brott. Det är dock högst troligt att kvinnan har gjort sig skyldig till åtminstone försök till utpressning. Jag råder dig därför till att kontakta polisen. Du är även välkommen till vidare rådgivning hos oss om du inte känner dig redo eller säker för att kontakta polisen. Du kan kontakta oss här eller ringa 010-207 93 00

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare