FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/09/2018

Reklamera häst som inte kan användas som tävlingshäst och pga reservationer i försäkring och

Behöver hjälp med att formulera en reklamation av hästköp. Detta pga att dolt fel som uppdagats och som göra att hästen inte kan användas som tänkt men även att en reservation sätts i försäkringen. Gjord hästutbildning, behandling och ev framtida behandlingar täcks inte av försäkringen. Reservationen blir på både veterinärvård gällande skadan och livförsäkringen. Dvs kan inte triangelmärka. Köpehandling informerar om en tidigare tvist men att hästen enligt säljarens information är kontrollerad på klinik och friskförklarad. Journalen från Husaby, som försäkringsbolaget nu fått fram säger att skadan fanns redan 2015 dvs 2 år innan jag köpte hästen. Jag har inte fått tillgång till journalen trots flera påstötningar om detta.

Vill reklamera , tror jag, pga att hästen inte kan försäkras utan reservation pga dolt fel. Behöver råd och hjälp med att formulera reklamationen. Ev reklamera pga dolt fel och att hästen inte kan användas som rid/tävlingshäst.

Lawline svarar

Jag utgår från att säljaren har sålt hästen i egenskap av privatperson. I ett reklamationsbrev bör du utveckla på vilket sätt hästen är felaktig i förhållande till ert köpeavtal och vad du vill att säljaren ska göra. Det kan vara bra att ta upp relevant lagstiftning i sammanhanget för att påvisa diskrepansen mellan hästens faktiska tillstånd och det tillstånd hästen borde ha varit i för att korrespondera med köpeavtalet.

Av 17 § köplagen framgår att varan i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Kvalitet eller andra egenskaper är av intresse för dig beträffande reservationerna i försäkringen. Hur du utvecklar detta närmare beror på hur ni har uttryckt er i ert köpeavtal, men din argumentation bör landa i att reservationerna är ett tydligt tecken på att hästen inte är så frisk som påståtts i avtalet eller med hänsyn till priset. Hästen kan därför redan av denna anledning vara felaktig.

Av 17 § 1 punkten köplagen framgår att varan ska vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används. Om hästen är att beteckna som en tävlingshäst så ska den alltså vara i tillstånd att kunna tävla. Om den inte är det, så är hästen felaktig. Om avtalet indikerar att hästen är en tävlingshäst så kan du med fördel hänvisa till avtalet.

Av 17 § 2 punkten köplagen framgår att varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning. Om hästen inte är att beteckna som en tävlingshäst, men säljaren visste eller måste ha insett att du avsåg att använda hästen som en tävlingshäst, så är hästen felaktig om den inte går att använda som tävlingshäst. Det kan vara svårt att bevisa att säljaren måste ha insett att du avsåg att använda en "vanlig" häst som tävlingshäst, om du inte kan visa detta genom att lägga fram t.ex. något i avtalet eller skriftlig kommunikation som styrker det.

Av 20 § köplagen framgår att köparen endast får åberopa dolda fel, dvs. fel som köparen inte borde ha märkt vid en undersökning av hästen före köpet. Du kan inte med framgång åberopa något av detta om du borde ha upptäckt dessa felen redan vid en besiktning av hästen. Köplagen säger i princip att man får skylla sig själv om man har slarvat med besiktningen/undersökningen. Vid köp av tävlingshäst brukar det krävas att köparen provrider och besiktigar hästen t.ex. med hjälp av veterinär. Om inga omständigheter, efter provridning och gjord besiktning, ger köparen anledning att närmare undersöka hästen, så kan man som huvudregel utgå från att fel som upptäcks efter köpet är dolda.

Slutligen ska du nämna vad du vill ha, t.ex. prisavdrag eller hävning av köpet.

Sammanfattningsvis så ska du alltså närmare utveckla grunderna för din reklamation, dvs. varför hästen är felaktig i förhållande till ert köpeavtal. Här bör du utgå från de paragrafer i köplagen som jag har angett i fråga om hästens kvalitet/egenskaper och hästens ändamål (tävling). Du bör även berätta varför och på vilket sätt din undersökningsplikt/besiktningsplikt är uppfylld. Om du vill att vår juristbyrå hjälper dig upprätta ett sådant reklamationsbrev skräddarsytt efter omständigheterna i ditt fall, hör av dig så kan vi prata pris och exakt innehåll.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare