Reklamation av flyttstädningstjänst

Hej!

Vi köpte flyttstädning av ett företag via let's deal. Städjobbet är riktigt illa utfört och vi bad att de skulle komma och åtgärda det som ej var städat. Då fick vi till svar att städgaranti inte ingick i dealen vi köpt och att vi inte har rätt att göra en reklamation, dvs vi kan glömma att de kommer tillbaka. Detta innebär för oss att vi får skicka dit en ny städfirma då vi inte kan lämna över lägenheten till nya ägarna så som den ser ut nu. Det jag undrar är om det kan stämma att vi inte kan reklamera ett mycket bristfälligt utfört jobb för att det är köpt via let's deal?

Mvh Paulina

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Flyttstädningen måste leva upp till de krav som normalt kan ställas, den ska alltså vara fackmässigt utförd som det uttrycks i konsumenttjänstlagen (KtjL). Om tjänsten inte är fackmässigt utförd är den således felaktig, KtjL. Ni har då en absolut reklamationsrätt och den kan inte avtalas bort, 17§ KtjL. Efter att ni har reklamerat kan ni sedan:

Håller inne med betalningen, 19§. Eller kräva att de avhjälper felet, 20§. Eller göra prisavdrag eller häva tjänsten, 21§.

Ni har dessutom rätt att kräva skadestånd för de kostnader som ni har drabbats av till följd av den felaktigt utförda tjänsten, 31§ st3.

Hoppas att detta besvarade er fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare