FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/05/2020

Reglering p-skiva

Hej! Har fått en parkeringsbot, Jag parkerade min bil utanför Fittja Centrum där kan man parkera med P-skiva för 1 timme. Jag parkerade bilen17:05 och ställde p-skiva på 17:30, för att jag läste regler på körkortskolan.se https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Hur-ska-jag-stalla-in-P-skivan-33

p-skivan ställas in på den närmast följande halvtimmen efter ankomsttid. Det innebär att oavsett om man parkerar kl. 17.03 eller 17.25 så ställs parkeringsskivan in på 17.30.

Parkeringsvakten skrev kontrollavgift på 17:09 även p-skiva var inställd på 17:30 Var p-skivan vara felinställd?

Jag överklagade och ringde till Parkeringsbolaget Svea P Service, de sa p-skivan var fel inställd, om du parkerar 17:05 behöver ställa in P-skiva på 17:00, även om man parkerar 17:14 behöver ställa in på 17:00

jag förstår inte vad som gäller !!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! När jag besvarar din fråga nedan kommer jag hänvisa till Trafikförordning (1998:1276), nedan kallat trafikförordningen. Förordningen hittar du https://lagen.nu/1998:1276#K3R9 .

Jag är av samma uppfattning som du, d.v.s att om du parkerade din bil kl. 17.05 har du agerat korrekt genom att ställa p-skivan på klockslaget 17.30. Det framgår nämligen av 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p. Trafikförordningen att "om en parkeringsskiva eller motsvarande används, ska tiden på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades." Att parkeringsbolaget hävdar att p-skivan varit felinställd anser jag således vara ett felaktigt påstående. Jag kan inte heller hitta någon annan bestämmelse som gör att bestämmelsen i 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p. Trafikförordningen inte blir gällande i ditt specifika fall.

Mitt råd till dig är att återigen kontakta parkeringsbolaget och fråga vad de grundar sitt beslut på. Hänvisa också gärna till ovan nämnda bestämmelse i Trafikförordningen, vilket faktiskt stadgar att p-skivor ska ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare