Regleras hyresrätt av Sambolagen när bara en står på kontraktet?

Hej!

Jag och min pojkvän ska flytta ihop i en hyresrätt snart. Kontraktet på lägenheten står enbart på mig, men vi flyttar in tillsammans (han räknas som medsökare). Hur fungerar det med sambolagen? Har jag juridisk rätt att kasta ut honom ur lägenheten vid separation? Då lägenheten är skriven på mig. Eller börjar sambolagen gälla automatiskt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för at du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller sambolagen?

Vad gäller hyresrätter så blir hyresrätten en samboegendom när antingen (1) båda står på hyreskontraktet eller (2) om hyresrätten införskaffades för att bo där tillsammans (3 § Sambolagen [2003:376] [SamboL] jfr 5 § 3 pt. SamboL). Eftersom hyresrätten införskaffads för gemensamt bruk så blir Sambolagen gällande vid en eventuell separation. Det gäller även om det enbart är du som står på kontraktet.

Vem har rätt till lägenheten vid eventuell separation?

Eftersom Sambolagen blir gällande för hyresrätten så kan du inte lagligen kasta ut honom vid en eventuell separation. Antingen (1) gör ni upp mellan er vem som ska få hyresrätten eller så (2) genomförs en helhetsbedömning för vem som har störst behov av lägenheten (16 § 2 st. SamboL). Några faktorer som då kan komma att spela in är om någon av er har barn, ålder och ekonomisk situation.

Du får gärna kontakta Lawline på nytt om du har några fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare