Reglera gemensamt köp av bil mellan sambor

Hejsan Jag och min sambo ska köpa bil ihop. Vi lägger 50/50 av kontantinsatsen och delar på lånet. Dock kan bara en stå på köpekontraktet. Hur reglerar vi så att båda två får lika mycket rätt till bilens värde vid en eventuell seperation? Finns det någon mall man kan använda sig av?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt finns något som kallas för dold samäganderätt vilket skulle kunna vara aktuellt i ert fall. Den dolda samäganderätten är inte lagreglerad utan har utmejslats i praxis från Högsta domstolen. För att dold samäganderätt ska föreligga krävs det att följande förutsättningar är uppfyllda:

1) Att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för sambornas gemensamma bruk

2) Att den andre sambon tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggjort/underlättat förvärvet

3) Att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (dvs att ni ska vara gemensamma ägare till bilen).

I ert fall är samtliga kriterier uppfyllda och dold samäganderätt kommer således med största sannolikhet att föreligga. Vill ni ändå vara helt säkra på att bilen delas lika vid en eventuell separation (och för att undvika kniviga bevisfrågor) rekommenderar jag er att upprätta ett samäganderättsavtal. I detta kan ni ange hur stor andel var och en av er äger bilen med och hur ni ska fördela kostnader m.m.

Våra jurister hjälper er gärna med att upprätta ett sådant avtal. Ni kan kontakta dem på info@lawline.se för vidare vägledning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Marika HåkanssonRådgivare