FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2018

Redovisningsfordran vid bodelning

Vi har passerat brytpunkten, är under bestänketidsfasen, har barn och fortfarande bor under samma tak med gemensamma tillgångarna i form av sparade pengar och lån på huset som delas eftersom vi äger hälften var. Bodelning har ej skett ännu. Om en av parterna tar pengar ur kassan (låt säga ur sin egen hälft) och köper sig en bil och definanserar ny bostad innan vi har gjort klart bodelning.

Vad gäller? Är det hens pengar hen tar? Är det våra pengar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur egendom ska förvaltas när ni ligger i skilsmässa regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Där framgår att en bodelning ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som råder den dag då er ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till rätten (9 kap. 2 § ÄktB). Detta kallas för den kritiska tidpunkten i juridiska termer, och man skulle kunna säga att det blir en teoretisk frysning av egendomsförhållandena vid denna tidpunkt. Mellan den kritiska dagen och till dess bodelningen är avslutad uppstår en särskild redovisningsplikt för vardera maken (9 kap. 3 § ÄktB). Det betyder att ni är tvungen att förvalta all egendom i båda makarnas intresse fram till dess att giftorättsanspråket realiseras.

Om din make tar pengar ur er gemensamma kassa och köper en bil, eller på annat sätt gör av med pengar som skulle delas mellan er så kompenseras du vid bodelningen genom att din make tvingas ta upp en redovisningsfordran på motsvarande värde vid bodelningen. Detta ger dig en större del vid bodelningen.

När det gäller vems pengar det är så innehåller frågan för lite information för att jag ska kunna göra ett ställningstagande. Men för bodelningen och din makes redovisningsplikt har detta ingen relevans; samtlig egendom fryser på den kritiska dagen, och din make har inte rätt att göra av med den fram till bodelningen.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att återkomma till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Josefin TjernellRådgivare