Reavinstskatt och arvskifte

Hej,

Är det jag som ska betala in reavinstskatten om jag blir utköpt från ett dödsbo gällande ett fritidshus av mina syskon? Eller ska de dra av latent kapitalvinstskatt?

Tack på förhand.

Mvh

Sara

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inte utläsa av din fråga om arvskifte har skett eller inte. Svaret på din fråga är beroende av om arvskiftet är avslutat därför ger jag dig här två olika svar.

Är det så att arvskifte fortfarande inte har skett och du ska bli utlöst av dina syskon som en del av skiftet betalar du inte reavinstskatt. Då är det istället brukligt att man kommer överens om en lösensumma med avdrag för en uppskattad reavinstskatt och mäklarkostnad som kommer utlösas i framtiden då fastigheten säljs av dina syskon. Syftet med detta är att komma till en så jämn arvsfördelning som möjligt. Det går att uttrycka det så att fastigheten är belastad med en kostnad som kommer uppkomma vid försäljning.

Är det å andra sidan så att arvskiftet är avslutat och ni syskon redan är samägare till fastigheten så kommer du betala eventuell reavinstskatt själv. I det fallet blir ju utköpet en vanlig försäljning som kan bli föremål för reavinstskatt i vanlig ordning.

För att uppskatta vad en eventuell reavinskatt kommer ligga på kan jag rekommendera Skatteverkets verktyg för beräkningshjälp. På Skatteverkets hemsida står också annan matnyttig information som är bra när man säljer och förvärvar fastigheter.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Är det något annat du funderar på är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare