Rättsverkan av förordnande om enskild egendom

Hej, jag har en helbror. Våra föräldrar, vars huvudsakliga tillgångar består av en sommarstuga och en bostadsrätt, vill ge min bror sommarstugan som förskott på arv (ca 1 milj kr) samtidigt som de vill att stugan genom gåvan blir hans enskilda egendom i hans äktenskap. Jag skulle då få resterande arvslåtenskap inklusive värdet av sommarstugan att dela med min bror. Min brors fru skulle emellertid inte kunna göra anspråk på sommarstugan . Fungerar ett sådant här upplägg så att min bror och jag delar upp kvarlåtenskapen lika oavsett att han har fått en del av egendomen som enskild egendom i sitt äktenskap? Maria

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt, så ja, det stämmer. Finns det inget testamente som säger annorlunda och ni är överens om att det rör sig om förskott, påverkar inte faktumet att gåvan sätts med förbehåll om enskild egendom det värde ni delar på som bröstarvingar. Hans förskott räknas av som vanligt mot den del av hans lott han egentligen skulle haft.

Vill ni ha hjälp att upprätta gåvobrev eller testamente är ni varmt välkomna att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Har jag missförstått dig eller du vill lägga till mer information, är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare