FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/09/2013

Rättshjälp vid arbetstvist

Har kontakt med advokat för en kommande uppgörelse med min arbetsgivare om skadestånd/avgångsvederlag. Han tar 30 000 i arvode ( vilka jag säkert kommer få igen sen) men jag har ej dessa pengar och får inga banklån. Finns det ekonomisk rättshjälp för detta?

Lawline svarar

Hej!

I första hand bör du utnyttja rättsskyddet i din hemförsäkring. I arbetstvister är det även vanligt att facket kan bidra med ekonomiskt hjälp om du är fackligt ansluten. Det kan därför vara en god idé att i första hand vända dig till ditt lokala fackliga ombud för att undersöka dessa möjligheter. Om du inte är fackligt ansluten eller om rättsskyddet inte räcker till kan du ansöka om rättshjälp, som ges via Rättshjälpsmyndigheten (http://www.rattshjalp.se/). Du ansöker om rättshjälp tillsammans med den advokat som du haft kontakt med tidigare. Rättshjälp kan ges till en fysisk person vars ekonomiska underlag inte överstiger 260 000 kr.

Hoppas det besvarar dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare