Rättigheter vid fel pris på vara

Hej! Tänkte höra om inte så stor sak, men dock hur det funkar och vad jag kan göra och vilken rättighet jag har. Jo, jag gick in på en webbhandel för att handla lite saker där. Beställningen blev liten, en silikon skal till sjuksköterskeklocka 19 kr, en nyckelbenet 12 kr = 31kr . Inte mycket pengar. När jag var runt och tittade på olika saker på den hemsidan såg jag att de hade låga strumpor med ekg tryck för 0 kr. Jag trodde det var en sorts kampanj och la in i beställningen fyra dubbel par. I och med att jag Lasse in strumporna gick frakten upp från 19 kr till 29 kr och hela beställningen gick på 60 kr. Betalade med visa direkt. Därefter kom jag på att jag också skulle ha lagt in två par stödstrumpor och ringde dit för att fråga om det går att lägga in dessa. Fick svaret att det inte går då jag har betalat med kort. Istället fick jag en kod som gjorde att jag kunde lägga en ny beställning utan frakt. Strumporna kostade 139 kr st och jag betalade åter med visa 278 kr. Sen kom jag på att jag borde ha lagt in ett till par gratisstrumpor. Ringde igen och då sa de att det måste ha varit något tekniskt fel på deras hemsida för strumporna kostade nu 69 kr st. Hon frågade då om jag ville ha dessa strumpor eller och hon visste inte om det första paketet hade gått iväg. Jag sa att jag inte visste då de sakerna skulle en kompis ha, så det fick bero. Fick nu senare ett mail i från webbföretaget där de skriver att det har varit tekniskt fel på deras sida och önskar jag behålla strumporna så debiteras jag detta eller för jag skick tillbaka de gratis. Nu kommer min fråga kan de begära pengarna av mig då det först stod på hemsidan att det var gratis. De har haft andra kampanjmetoder så jag trodde att detta var en hetskampanj. Har jag någon rätt att behålla strumporna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du som privatperson har handlat en lös sak av en näringsidkare, blir konsumentköplagen (KköpL) aktuell, https://lagen.nu/1990:932. I 35 § KköpL står det att skäligt pris ska betalas om ett pris för varan inte har avtalats. Det är alltså beroende av om ett avtal har slutits mellan dig och säljaren eller inte. I ditt fall kan det bli knepigt eftersom du kommer hävda att ett köp har genomförts, och att ett avtal har slutits. Näringsidkaren kommer dock troligen att hävda och argumentera för att ett avtal inte har slutits. Vad som bestämmer om ett avtal har slutits eller inte, är principen om anbud och accept. Det är omdiskuterat hur varor på en hemsida ska ses, antingen ses det som ett anbud när varorna erbjuds och i så fall uppkommer ett avtal så fort du gör din beställning. Det mer troliga är dock att varorna på hemsidan anses som ett utbud och du skickar då en vilja om att köpa varor som måste accepteras av säljaren för att ett avtal ska uppkomma. Alltså uppkommer avtal när du får en bekräftelse av ditt köp från säljaren, se 9 § Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen), https://lagen.nu/1915:218. Se även 2 kap 4 § Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, https://lagen.nu/2005:59. Det framgår inte av din fråga om du har fått en bekräftelse eller inte, och det går alltså inte att ge ett svar på detta.

Säljaren kan också åberopa 32 § avtalslagen om det slås fast att ett avtal inte har slutits. I 32 § avtalslagen står nämligen att  säljaren kan häva köpet pga. felskrivning om du som köpare var i ond tro. Dvs. du misstänkte att något inte stod rätt till med priset, och skäligt pris för varan ska betalas oavsett prisangivelse. Du skriver däremot att detta inte var något konstigt, och att liknande kampanjer har funnits förut. Det tolkar jag som att du var i god tro. Här blir bevisbördan viktig, och det är du som hävdar att ett pris har avtalats, som har bevisbördan (enligt praxis, NJA 2001 s. 177). Alltså ska du, i en eventuell tvist, bevisa att ett avtal inte har kommit till stånd och att det bestämda priset (0 kr) ska gälla.

Detta gäller också förutsatt att säljaren inte har friskrivit sig från eventuella skrivfel. Vid internetköp brukar det finnas en liten ruta i slutet, som kryssas i av köparen som bekräftelse på att man accepterar säljarens köpevillkor. I villkoret kan det stå att säljaren inte tar ansvar för eventuella fel på hemsidan. Om det står något sådant finns det alltså inget du kan göra, eftersom du accepterade detta innan köpet genomfördes.

Hoppas att detta blev något klarare, vänligen

Molly MalmRådgivare