Rättigheter under anställnings uppsägningstid

Jag har precis sagt upp mig, och nästa vecka ska hela min arbetsplats på heldagsaktiviteter på torsdagen och fredagen. Får de lov att inte ta med mig pga att jag sagt upp mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du har rätt att delta på aktivitetsdagar som din arbetsplats arrangerar, trots att du har sagt upp dig. I mitt svar så förutsätter jag att du har sagt upp dig och att din uppsägningstid just nu pågår.

Om fallet är som sådant så gäller din anställning fram tills att uppsägningstiden har löpt ut. Under uppsägningstiden så har du i huvudregel samma rättigheter som innan. Det innebär att du har rätt till bland annat samma lön och andra anställningsförmåner precis på samma sätt som du hade innan uppsägningstidpunkten. (12 § Lag om anställningsskydd) Detta med anledning av att du fortfarande är anställd så länge uppsägningstiden inte gått ut.

Sammanfattningsvis innebär detta att det inte finns något som tar ifrån dig rätten att delta under de aktiviteterna på grund av att du har sagt upp dig, då din anställning än så länge fortfarande gäller.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare