Rättigheter att ifrågasätta försäljning till bröstarvingar

Min syster har utan min vetskap fått köpa vår fars hus i Spanien. Vad har jag för rättighet att ifrågasätta köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din far har rätt att sälja sitt hus till vem han vill. Du har bara rätt att ifrågasätta om försäljningen sker under marknadsvärdet på huset. Skulle din far sälja huset betydligt billigare till din syster kan det handla om förskott på arv om det inte framgår tydligt i avtalet mellan din syster och far att det inte är ett förskott.

När din far avlider kan du då hävda att det handlar om ett förskott och då har du rätt att ta del av din laglott. Du har ett år på dig att ta upp förskottet på arv efter att bouppteckningen gjorts. Du kan då alltså ifrågasätta detta i ett senare skede och då behöver en jurist se över testamentet och helheten innan du kan få rätt till något.

Skulle huset säljas till ett rimligt marknadsvärde så kan du inte motsätta dig det, utan det måste bevisas att försäljningen kränker din laglott vilket är 50% av 50% av det totala arvet om det bara finns två bröstarvingar.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare