Rätten till att träffa gemensamt barn vid delad vårdnad

Hej, min sons pappa och jag har delad vårdnad om våran son. Men ändå så får jag inte ta hand om sonen den tid jag har rätt till därför att han inte tycker om eller litar på min nya partner. Jag har försökt att bjuda in honom till samarbetssamtal genom kommunen men han vill inte gå. Och läget är i princip låst. Snälla hjälp mig. Hur ska jag gå tillväga för att få ta min son den tid jag har rätt till?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer är en vårdnadsfråga och regleras framförallt i Föräldrabalk (1949:381). Som jag förstod det så har fadern till din son och du delad vårdnad om er son. Det innebär i korta drag att både du och sonens far är ansvariga för vårdnaden av er son. Av frågan förstår jag det också som att sonens far kvarhåller honom och inte tillåter honom att träffa dig trots att du har rätten att träffa2 din son. Att sonens far håller kvar barnet utan grund innebär att det finns en risk att han förlora vårdnaden om er son.

Rätten vid delad vårdnad

I 6 kap. 2 § FB fastställs det att vårdnaden av barnet sker av en eller både föräldrarna om inte en domstolen beslutat om annat. Innebörden blir i juridisk mening att föräldrarna som vårdnadshavare förväntas ta hand om barnet fysisk, men också bestämma över barnet. Det framgår inte av informationen du gett hur barnets boende situation ser ut, men du bör notera att enligt 6 kap. 15 § FB framgår det att det att barnet har rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor hos.

Brottslig handling

Brottsliga handlingar regleras primärt i Brottsbalk (1962:700). Enligt 7 kap. 4 § BrB kan det vara brottsligt för din sons far att kvarhålla din son från att träffa dig.

Sammanfattning

Du kan gå tillväga på sådant sätt att du kontaktar socialnämnden i den kommun du bor i eller genom att ta upp ärendet i tingsrätten. Om du vill ha ytterligare juridisk expertis rekommenderar jag dig att du kontaktar våra jurister som kan bistå dig i ärendet.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare