FrågaPROCESSRÄTTDomstol19/12/2018

Rätten lägger sig inte i vem som tar del av vinsten

Hej .

Min fråga är: om man ska driva en sak i rätten .det gäller ett " köp " under taxeringsvärde. Vi är 2 syskon som kommer driva detta. Vi har en halvbror som antas komma vilja " ha en del av kakan ".hur fungerar det?? Kan han " komma in " och så att säga ta för sig på vår bekostad????

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som rätten kommer avgöra är ifall ni vinner ert mål eller inte. Rätten lägger sig inte i vilka som sedan tar för sig av vinsten. Det är istället helt upp till er att bestämma om er halvbror ska få vara med och dela på vinsten.

Dock kan exempelvis verkställighet av domen endast sökas av parterna i rätten eftersom rättskraften av domen endast omfattar parterna i fallet. Er bror har därför juridiskt sett ingen rätt gentemot er motpart ifall ni skulle vinna ert fall. Följderna av att er halvbror inte är en part i fallet blir alltså främst formella, i bemärkelsen att han inte kan kräva av motparten att de ska agera efter domen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare