Rätten att testamentera bort sin kvarlåtenskap med undantag för laglotten

Testamentet säger: Jag, X, bestämmer härmed som min yttersta vilja, att den del av min kvarlåtenskap som ej tillfaller min dotter Y såsom laglott, skall tillfalla min broder z.

Detta innebär att dotter Y erhåller 50% av X kvarlåtenskap och Z erhåller 50 % av X kvarlåtenskap????

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken. I regel har man alltid rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap. Men enligt 7 kapitlet ärvdabalken (här) så har en bröstarvinge alltid rätt att kräva ut sin laglott, som är halva arvslotten. En bröstarvinge är arvlåtarens avkomlingar, alltså i ditt fall så är den avlidens bröstarvinge dottern. Enligt 2 kapitlet 1 § ärvdalbalken (här) så tillfaller hela arvet dottern eftersom denna tillhör den första arvsklassen. Finns det någon i den första arvsklassen så ärver ingen annan något utan den person tar hela arvet. Men som jag nämnde ovan har man rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap, vilket personen i frågan verkar ha gjort i det här fallet. Detta innebär, precis som du skriver, att dotterns laglott är halva den avlidens kvarlåtenskap. Alltså så kommer dottern att ärva 50 % av kvarlåtenskapen i egenskap av bröstarvinge och med hänsyn till rätten till laglott. Resterande 50 % har den avlidne testamenterar bort till dennes broder vilket innebär att brodern kommer erhålla 50 % av kvarlåtenskapen med hänsyn till rätten att testamentera bort sin kvarlåtenskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare