Rätt till utbetalning av månadslön?

Hejsan har en fråga som rör min flickvän.

Hon skrev ett nytt anställningsavtal med sin chef 2018-03-15

Hon fick lön utbetald nu 2018-04-25 utan höjd lön.?

Ska hon inte få den höjda lönen redan nu?.

Hon är anställd med månadslön.

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Vilket datum en utbetalning av lön ska ske regleras i anställningsavtalet. Det finns inga lagregler om vilka datum lön ska betalas ut. Om en löneutbetalning inte skett det datum som står i anställningsavtalet gör arbetsgivaren sig skyldig till kontraktsbrott. Redan några dagars försening ses ofta som ett grovt kontraktsbrott. Eftersom månadslön normalt sett regleras så att man får den nästkommande månad så kan det dock vara så att någonting har blivit fel i din flickväns fall. Jag skulle råda henne att i första hand vända sig till lönekontoret på sin arbetsplats och löser det sig inte där så bör hon ta kontakt med facket. Om det finns en förfallen lönefordran (avtalet säger att din flickvän ska få sin månadslön och hon inte har fått det) så kan hon också ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss på lawline igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare