Rätt till uppsägning vid icke uppfyllda avtalsvilkor

Hej!

Jag skrev kontrakt den 29/6 på en hyrstol på en salong.

Hon bjuder på de 2 första månaderna.

Det har framkommit att ägaren inte varit ärlig med hur jag skulle kunna driva min verksamhet i hennes salong. T.ex. finns ingen tvättmaskin och ingen plats och förvaring till mina saker.

Uppsägningstid är 4 månader.

Om jag bryter kontrakt nu, gäller de 4 månaderna?

Vilka krav har jag rätt att ställa mot henne?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Som jag förstår det har du och ägaren till lokalen ingått ett avtal om att hyra en stol. Jag kommer i mitt svar utgå från att du är egenföretagare i och med att du hyr stolen i egenskap med ditt yrke. Att du är egenföretagare innebär att inga arbetsrättsliga regler spelar in i din situation. Detta innebär att avtalet enbart kommer regleras utifrån avtalslagen.

Vad innebär detta för dig?

Som jag förstår det har ägaren till frisörsalongen sagt, alternativt skrivit, i kontraktet att det ska finnas tillgång till tvättmaskin och förvaring. Om detta är fallet så kan du påvisa att du blivit vilseledd (i lagen som svikligen förledd) enligt 30 § 1-2 st AvtL. Detta innebär i så fall att avtalet inte längre är giltigt och att du därför inte behöver betala för uppsägningstiden.

Det ska nämnas att även om ägaren endast har muntligen utlovat att tillgång till tvättmaskin och förvaring ska finnas är detta fortfarande ett vilkor. Det är dock alltid lättare att bevisa att ägaren har uppgett att det ska finnas om du har det skriftligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare