Rätt till tjänstledighet för att bedriva näringsverksamhet

Jag har hittat en affärside som jag skulle vilja prova att förverkliga. Idag är jag tillsvidare/fast anställd på ett större företag och vill veta om jag på något sätt har möjlighet att starta ett AB och ta tjänstledigt ifrån mitt nuvarande uppdrag och företag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Enligt lagen om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet så finns det möjlighet att vara ledig i upp till sex månader. Verksamhet i aktiebolagsform, som du beskriver, faller inom kategorin näringsverksamhet. För att du ska ha rätt att ta tjänstledigt får den verksamhet du har tänkt driva inte innebära att du konkurrerar med din nuvarande arbetsgivare. Ledigheten får inte heller innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivaren (3§). Uppfyller du dessa villkor har du rätt att ta tjänstledigt för att driva ditt företag.

För att ta tjänstledigt måste du anmäla detta till din arbetsgivare tre månader innan ledigheten ska börja. I samband med detta så ska du anmäla hur länge du planerar vara tjänstledig. En månad efter din anmälan ska arbetsgivaren ge dig dess beslut om tjänstledigheten beviljas (5-6§§). Om du vill avbryta en tjänstledighet i förhand så har du rätt till detta. Efter att du anmäler att du vill återgå till arbete så har du rätt till detta inom en månad (7§)

Tidsomfattningen för ledigheten och möjligheten att få återuppta tjänsten under ledigheten kan ha modifierats genom kollektivavtal. Innan du ansöker om ledighet är det en bra idé att kontrollera om det kollektivavtal som är aktuellt för dig innehåller några förändringar i villkoren.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare