Rätt till semesterlön

Hej!

Jag är 53 år, tillsvidareanställd f.o.m. 30/05/2018 och har sagt upp mig 12/07/2018, har 3 månaders uppsägninstid (står i avtalet), min sista arbetsdag är 12/10/2018. Vi har stängt 4 veckor i juli (jobbar på en förskola) och jag tog semester 4 veckor (20 dagar). Jag har inte fått någon semesterlön och min chef säger att jag kommer inte få någon, varken nu eller när jag slutar eftersom, enligt henne, jag måste jobba hos dem 1 år för att få betald semester som jag har rätt att ta ut år 2. Jag vet att om jag har jobbar 4 månader då har jag rätt till 10 betalda semesterdagar (2 veckor), eftersom jag har rätt till 6 veckor semester (enligt min ålder och det står i mitt avtal 6 veckor semester) = 30 dagar/år, 30:12=2,5 dagar/månad, 2,5x4 månader=10 betalda semesterdagar om jag har jobbat 4 månader. Så jag räknar att om jag ta ut 4 veckor semester nu, 20 dagar, då måste jag få betalt för 2 veckor (10 dagar) nu eller när jag slutar.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under din semester har du rätt till semesterlön, vilket regleras både i kollektivavtal och semesterlagen. Däremot för att du ska ha rätt till detta måste du ha tjänat in din semesterlön, vilket baseras på din anställningstid året innan du tar ut semester. Det innebär alltså att du under ditt första år inte med säkerhet har rätt till några betalda semesterdagar.

Det kan dock förekomma avvikelser från den huvudregeln där arbetsgivaren kan ha en annan period för semesterår och intjänandeår. Ett sådant exempel kan vara att de löper parallellt med varandra. Då behöver du inte tjäna in din semester i förväg.

Mitt råd till dig är därför att kolla vad som står uttryckligen i ditt avtal. Står det att du har rätt till 10 betalda semesterdagar måste din arbetsgivare betala ut dem. Ett annat tips kan vara att kontakta din fackförening så kan de hjälpa dig att föra det vidare.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare