Rätt till semesterersättning? Medling med min arbetsgivare?

Hej,

Jag är timanställd och har fått ut 3450:-, 13470:-, 9990:-, 12430:-, 12250:-respektive månader. Min arbetsgivare gör inte rätt för sig med min semesterersättning, min fråga är hur mycket jag har rätt att få ut i semesterersättning? Är det 12% av varje utbetald lön?

(Ovanstående siffror är efter skatt)* Har ni möjlighet att medla mellan mig och min arbetsgivare, eller vet ni någon man kan ringa som kan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer dela upp mitt svar i två delar.

Frågan om semesterersättning
1) Generellt om semesterersättning
Semesterersättning för arbetstagare regleras i semesterlagen (1977:480). Enligt 2 § så är ett avtal mellan en arbetstagare och arbetsgivare alltid ogiltigt till den del avtalet ger uttryck för något som ger arbetstagaren inskränkta rättigheter i förhållande till vad han/hon har för rättigheter enligt denna lag. Det är alltså inte möjligt för en arbetsgivare att "avtala bort" semesterersättningen; det är en lagstadgad rätt. (Vissa avvikelser får dock göras, se 2 a §, men det är sannolikt inte relevant i detta sammanhang).

Poängen med semesterersättning är att arbetsgivaren lägger undan en viss del av arbetstagarens lön, och arbetstagaren tar sedan ut denna summa när han/hon tar ut sin semester. Det kallas för semesterlön. Semesterlönen betalas vanligtvis ut under den period arbetstagaren har semester. Om arbetstagaren inte har arbetat på företaget i ett helt år, eller inte tagit ut någon semester (av någon anledning), utbetalas istället en semesterersättning som ligger på samma summa. När en arbetstagare säger upp sig ska den innestående semesterersättningen (dvs., ej utbetald sparad semesterlön) utbetalas till denne.

2) Hur stor är semesterersättningen?
Semesterersättningen bestäms på samma sätt som när man ska beräkna hur mycket semesterlön man har (29 §). Semesterlönen utgör 12% av under intjänandeåret utbetald lön (samt ev. semesterlöngrundande frånvaro, så som föräldraledighet). Detta beräknas på din lön innan skatt.

För att svara på din fråga; ja, du ska beräkna din semesterersättning utifrån din totala lön under året innan skatt, det vill säga de belopp du angivit i din fråga.

Frågan om möjligheter till medling
1) Facket
Om du är medlem i ett fackförbund har dessa vanligtvis förbundsjurister till ditt förfogande. Hör av dig till dom om du behöver ytterligare juridisk hjälp. De har också möjlighet att medla mellan dig och din arbetsgivare.

2) Lawlines jurister
Om du inte är medlem i något fackförbund och vill ha ytterligare hjälp, så kan du vända dig till en av de övriga juridiska tjänster vi har här på Lawline. Dina alternativ finner du nedan:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Lycka till! Om det är något ytterligare du undrar över, kan du kommentera nedanför frågan så svarar jag så fort som möjligt.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare