Rätt till semesterersättning för timanställda under obekväm arbetstid, samt procentregeln

Min sambo jobbar som behovsanställd inom kommunen. Hon har fått OB ersättning utan semesterersättning, är det rätt?

Vidare får hon semesterersättning på sin övriga lön med 12%, vilket jag undrar om det är rätt?

Tack på förhand! /M.v.h

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om semesterersättning finns i semesterlagen (SemL).

Behovsanställda brukar även benämnas som timanställda, vilket innebär att dessa arbetstagare får betalt för de timmar de arbetar. Detta brukar ske vid tidsbegränsade anställningar.

De som har tidsbegränsade anställningar får sin semesterersättning direkt i lönekuvertet istället för en semesterlön i samband med semesterledigheten (28 § SemL).

Semesterersättningen ska betalas för varje timme som arbetstagaren arbetar, inklusive ersättningen för den obekväma arbetstiden. I lönespecifikationen brukar det vara specificerat hur många OB-timmar och vanliga timmar som har gjorts. Semesterersättningen ska betalas för alla dessa timmar, annars kan något ha blivit fel.

Det är helt korrekt med 12 % semesterersättning på lönen för timanställda, (16 b § SemL).

Hoppas att du fick svar på dina frågor, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare