Rätt till semester som nyanställd?

Hej! Jag påbörjade min anställning den 1 december 2017 och min sambo den 3 september i år. Vi funderar nu på att ta semester på i veckor i februari men fick veta att vi kanske inte har rätt till mer än fem lediga semesterdagar då vi inte varit anställda ett helt semesterår.

Stämmer verkligen detta? Och isåfall hur många dagars betald semester kan jag och min sambo ta ut?

Tacksam för svar,

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring semester finns i semesterlagen. Lagen gör skillnad på betald och obetald semester, varför jag kommer dela upp mitt svar i två delar. För svaret ska bli så tydligt som möjligt tänker jag börja med att definiera två centrala begrepp: semesterår och intjänandeår.

Ett semesterår är det år semestern tas ut och sträcker sig enligt semesterlagen från 1 april (i detta fall 2017) till 31 mars (i detta fall 2018) (3 § semesterlagen). Det är dock möjligt att semesteråret är en annan period till följd av reglering i exempelvis kollektivavtal (vanligaste avvikelsen är att istället använda perioden 1 januari - 31 december).

Ett intjänandeår är motsvarande period närmast före semesteråret (i detta falla antagligen 1 april 2016 - 31 mars 2017) (3 § semesterlagen). Det är under detta år man tjänar in semesterlön för att få betald semester. Precis som med semesteråret kan datumen vara andra om detta bestämts genom exempelvis kollektivavtal.

Värt att tänka på är att du och/eller din sambo kan ha bättre villkor vad gäller rätt till semester än vad semesterlagen medger, till följd av reglering i kollektivavtal eller anställningsavtal (2 § semesterlagen). Då jag inte vet om så är fallet kommer jag i mitt svar att utgå från att lagens bestämmelser gäller för er.

Antal semesterdagar

En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret har arbetstagaren dock endast rätt till fem semesterdagar. Såväl du som din sambo har alltså rätt till fem semesterdagar under resten av det pågående semesteråret (till och med den 31 mars). Det stämmer alltså inte att man måste ha varit anställd ett helt semesterår för att få rätt till 25 semesterdagar – tidsgränsen går istället vid den 1 september. (4 § semesterlagen) Notera att rätten till fem dagars semester också är beroende av hur mycket semester ni tagit ut i era tidigare anställningar; om ni redan förbrukat maxantalet semesterdagar i tidigare anställning detta semesterår har ni inte någon rättighet till ytterligare dagar hos den nya arbetsgivaren (6 § semesterlagen).

Antal betalda semesterdagar

Betalda semesterdagar (semesterdagar med semesterlön) tjänas in under in intjänandeåret. En förutsättning för att överhuvudtaget ha rätt till betald semester är alltså att man tidigare under sin anställning tjänat in semesterlön. I ert fall har ni alltså inte rätt till någon betald semester överhuvudtaget, på grund av att ni inte tjänade in någon semesterlön på era arbetsplatser under perioden 1 april 2016 - 31 mars 2017. Även under nästa semesterår (1 april 2018 - 31 mars 2019) påverkas enligt lag er rätt till betald semester, på så sätt att antalet betalda semesterdagar kommer beräknas proportionerligt efter hur länge ni varit anställda under tidigare period. (7 § semesterlagen)

Vissa arbetsgivare erbjuder så kallad förskottssemester för nyanställda, vilket innebär en möjlighet till betald semester mot att en form av skuld till arbetsgivaren uppstår.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare