Rätt till paus

Hej!

Jag jobbar hos Skistar som liftvärd på en skidanläggning. Arbetstid 8.30-17.00. Hrf kollektivavtal.

Jag har en diskussion med min arbetsledare ang pauser. Vi har lunchrast som har varierat mellan 30 min - 60 min beroende på vilken vecka. Men inga pauser. Ingen möjlighet att gå på toaletten, ta en värmande kopp kaffe, äta en frukt, tina upp förfrysta fötter eller bara få PAUSA rent allmänt.

Om du har tur kanske du kommer iväg på toa om personen som är satt som resurs har tid över men det är absolut ingen självklarhet och händer sällan. Enligt arbetsledaren har vi ingen rättighet till paus och enligt mig låter det helt omänskligt, och känns så också för den delen.

Hur ligger det till egentligen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstidsfrågor regleras i Arbetstidslag (1982:673).

Först och främst skulle jag rekommendera att du kollar i kollektivavtalet som du är under och ser om det står något där om pauser/raster. Annars står det i 17 § Arbetstidslagen att arbetsgivaren ska ordna med arbetet så att ni kan ta de pauser som behövs utöver er rast. Pauser räknas som arbetstid enligt 17 § 3 st. Arbetstidslagen. Enligt 15 § 3 st. Arbetstidslagen så ska också era raster vara förlagda på ett tillfredsställande sätt, tillräckligt många och tillräckligt långa (vilket beror på ens arbetsförhållanden) samt slutligen så får inte ni arbetstagare utföra arbete i mer än 5 timmar i sträck utan en rast. Det är också viktigt att särskilja på rast och paus.

En annan intressant lag kan vara Arbetsmiljölag (1977:1160). Redan i 1 kap. 1 § Arbetsmiljölagen så står det lagen bl.a. ska uppnå en god arbetsmiljö, och frågan är alltså om ni kan anses ha en god arbetsmiljö om ni knappt har tid för att uträtta era behov och ta en rast här och där. 2 kap. 1 § Arbetsmiljölagen reglerar att arbetsmiljön ska vara tillfredsställande i förhållande till arbetsmiljön, vilket är tveksamt om din arbetsgivare lyckats uppnå om ni inte får ta pauser över en sådan lång arbetsdag.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig att först ta en titt i ditt kollektivavtal (och möjligtvis ringa facket) för att sedan se vad som står i arbetstidslagen och arbetsmiljölagen så du kan ta reda på om din arbetsplats uppfyller kraven eller ej.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare