FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/01/2018

Rätt till påföljder vid utebliven vara

Har köpt en tavla som jag betalt men får fel så jag skickar tillbaka den t säljaren och blir lovad en ny,den kommer aldrig fram och hon ska skicka en ny igen, samma visa och hon hävdar att jag ej har rätt att få tillbaka pengarna för det är inte hennes fel att tavlorna ej kommit fram. Hon har skickat dom med bara frimärken utan kolli nr. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller det ett köp mellan dig som privatperson och en annan privatperson blir Köplagen (KöpL) tillämplig lag. Gäller det däremot ett köp mellan dig som privatperson och ett företag eller någon som bedriver näringsverksamhet blir istället Konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig lag.

Köplagen
Eftersom tavlan (varan) inte har kommit fram till dig är säljaren i dröjsmål och du har rätt till påföljder (22§). Den påföljd du har använt dig av hittills brukar kallas för fullgörelse, vilket innebär att du ska få varan som avtalat, så att köpet fullbordas. Du har rätt att kräva att fullgörelse sker, om inte säljaren har ett hinder som inte går att övervinna eller om fullgörelse skulle innebära orimliga uppoffringar för säljaren (23§). Skulle du vilja ge säljaren en chans till är det inte något orimligt krav att ett säkrare fraktsätt används så att fullgörelse faktiskt sker.

Vill du häva köpet så att du får pengarna tillbaka har du även rätt till det om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett det (25§). Vad som räknas som "väsentlig betydelse" är typiskt sett att du inte längre har användning för varan för att du t.ex. skulle ha den till något speciellt tillfälle. Eftersom du dock, efter flera försök, fortfarande inte har fått din tavla kan avtalsbrottet sägas vara av väsentlig betydelse och säljaren borde också insett detta. Du har därför rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka.

Skulle det vara så att du redan har gett säljaren en viss bestämd tilläggstid att fullfölja köpet och fullgörelse inte skett inom den bestämda tiden har du också rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka (25§).

Konsumentköplagen
Samma sak gäller i princip om köpet skulle vara mellan dig och ett företag. Säljaren är i dröjsmål eftersom inte tavlan avlämnats till dig (). Du har rätt till fullgörelse om du skulle vilja ge det en chans till. Att kräva ett säkrare fraktsätt är inte orimligt (12§). Du kan också häva köpet. Här gäller fortfarande att avtalsbrottet ska vara av väsentlig betydelse för dig som köpare. Det krävs dock inte att säljaren ska ha insett betydelsen, utan du kan häva köpet ändå. Har du gett säljaren en bestämd tilläggstid att leverera varan och leverans inte skett inom den tiden har du också rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka (13§).

Sammanfattningsvis
Du kan kräva fullgörelse av köpet så att du får varan levererad. Ett tips är då att sätta en bestämd tid inom vilken fullgörelse ska ske eftersom det säkert ger dig rätt att häva köpet om leverans skulle utebli igen. Tänk bara på att den bestämda tiden inte får vara orimligt kort. Du kan också häva köpet så att du får dina pengar tillbaka genom att hävda att dröjsmålet redan nu har varit av väsentlig betydelse för dig.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare