Rätt till omplacering och en arbetsgivares rehabiliteringsansvar vid operation

Hej har en massa frågor men börjar med en har opererat minhöftled och kan inte jobba kvar på mitt arbete är Bokbindare har ett ansträngt jobb mycket vridningar på höften o tunga lyft min läkare har skrivet att jag inte kan ha mitt jobb kvar är inte med i facket får ingen hjälp av Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen .Finns ingen omplacering på jobbet vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den rättsliga aspekten av din fråga gäller främst en arbetstagares rätt att bli omplacerad samt att få rehabilitering av sin arbetsgivare. Denna rätt föreligger oavsett om du är med i facket eller inte. En uppsägning från din arbetsgivare på grund av din operation kan aldrig anses vara sakligt grundad om du på något sätt kan tänkas bli omplacerad inom företaget (7 § andra stycket lagen om anställningsskydd) (LAS). Din arbetsgivare måste därmed noggrant undersöka denna möjlighet till omplacering. En operation är (normalt sett) inte heller saklig grund för uppsägning om den inte medför att du i princip inte kan genomföra någonting av värde för din arbetsgivare.

En arbetsgivare har också en långgående skyldighet att medverka till rehabilitering enligt såväl LAS som arbetsmiljölagen. Är det exempelvis oklart huruvida dina problem efter operationen kan avhjälpas med rehabilitering, bör arbetsgivaren inte ha saklig grund att säga upp dig förrän denne vidtagit rimliga rehabiliteringsåtgärder.

Rätten att bli omplacerad eller få rehabilitering är alltså ofta större än vad man tror. Är det dock så att din arbetsgivare inte på något sätt kan omplacera dig (vilket du antyder i frågan) och arbetsgivaren dessutom sett över rehabiliteringsmöjligheter återstår endast en uppsägning.

Blir du uppsagd ska dock myndigheter som försäkringskassan och arbetsförmedlingen stå till ditt förfogande. Dessa myndigheter måste enligt regeringsformen (grundlag) iaktta allas likhet inför lagen och således har du en rätt att få hjälp av dessa på samma villkor som alla andra. Vad dessa kan bistå med i just ditt fall är dock svårt för mig att svara på så det bästa är att du kontaktar dessa myndigheter (vid en eventuell uppsägning) för att se över vad de kan tänkas hjälpa till med.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare