FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2018

Rätt till makes AB?

Om min make äger ett Aktiebolag 100% & vi är gifta, har jag någon rätt på detta AB?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du undrar om du har någon rätt till din makes aktiebolag vid eventuell skilsmässa.
Som gifta blir i princip allt man äger giftorättsgods som ska delas vid en skilsmässa. Det kan vara fastigheter, bolag, bilar och möbler med mera. Vidare kan längden på ert äktenskap påverka uppdelningen vid en skilsmässa men om ni varit gifta i mer än 5 år ska giftorättsgodset i regel delas på hälften.
Undantaget från giftorättsgods är enskild egendom, uttryckt i äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kapitlet 1 §.(länk till ÄktB)
Egendom kan bli enskild genom nedan listade alternativ:
1. Äktenskapsförord
2. Testamente & arv
3. Gåva
4. Förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande.
Handlingarna ovan skall innehålla villkor om att vissa föremål/saker ska utgöra enskild egendom för att det ska gälla. Då ingår inte dessa i en framtida skilsmässa.

Angående din makes aktiebolag så ingår det i giftorättsgodset och därför i en eventuell bodelning (förutsatt att bolaget inte utgör enskild egendom). Innan boet och dess tillgångar delas mellan er så får ni båda avräkna så mycket av ert egna giftorättsgods så de täcker era egna skulder, om ni har några, 11 kap 2 § ÄktB.
För aktiebolaget ska skulderna i företaget avräknas innan värdet för bolaget fastställs, det återstående värdet ingår sedan i bodelningen. Din make får då kompensera dig med pengar eller annat giftorättsgods för att täcka eventuell brist. Du har alltså inte rätt att få "halva" bolaget utan halva värdet av det vid en skilsmässa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lisa OlssonRådgivare