Rätt till mail

Min sambo låter mig läsa hans mailkonversation mellan honom och hans exfru (eftersom den rör oss båda och våra barn), dvs både mail hon har skickat och de mail han skickar till henne. Exfrun motsäger sig emellertid detta och påstår att det är ett brott. Vem har rätten till ett mail, avsändaren eller mottagaren?

Lawline svarar

Hej!

Det finns ett par paragrafer i 4 kap brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) som reglerar att olovligen ta del av brev/mail. Jag anser dock inte att detta sker olovligen om din sambo tillåter dig att läsa mail som han är mottagare eller avsändare av. Jag kan därför inte finna något lagrum som skulle kriminalisera att du tar del av mailen med din sambos tillåtelse.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare