Rätt till laglott

Hej,

Min far har nyligen avlidit. Jag är hans lagliga dotter från ett tidigare äktenskap. I sitt nuvarande äktenskap finns ytterligare en son. I hans senare famil har jag dock aldrig varit välkommen.

Frågor:

•har de möjlighet att hålla mig utanför en bouppteckning och såledeled avhålla mig från mitt laglig arv?

•vem underrättar lagliga arvingar om en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Den del av egendom som en avliden lämnar efter sig och som en arvinge har rätt till kallas arvslott. Rätten till dessa arvslotter kan sättas ur spel genom att den avlidne har upprättat ett testamente. Emellertid har du som bröstarvinge (dotter till den avlidne), enligt 7 kapitlet 1 § ärvdabalken (ÄB), rätt till den så kallade laglotten. Laglotten innebär ett skydd och en lagstadgad rätt för bröstarvingar att ärva hälften av sin arvslott.

Av 16 kapitlet ärvdabalken framgår det att det är Skatteverket som ska underrätta arvingarna om rätt att taga arv.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare