Rätt till laglott

T avlider och lämnar efter sig ett barn och ett barnbarn. Han har under de senaste 30 åren inte haft någon kontakt med sin son Ka på grund av ett gammalt bråk, vilket medfört att han inte ens träffat sin sondotter Kl. Han vill därför inte att Ka eller Kl ska få några pengar av honom vid hans bortgång och har testamenterat hela förmögenheten till en ornitologisk förening. Ka, som sett fram emot arvet, blir allt annat än glad över beskedet.

Finns det något Ka kan göra för att få ut några pengar efter sin far?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlas i ärvdabalken (ÄB).

Laglott

Bröstarvingar har alltid rätt till laglott enligt lagen. Laglott är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Detta innebär då att Ka har alltid rätt till hälften av arvslotten. Men eftersom T har testamenterat bort hela sin förmögenhet till någon annan måste Ka påkalla jämkning av testamentet för att kunna aktualisera sin rätt till laglott (7 kap. 3 § första stycket ÄB). Det innebär att Ka måste säga till testamentstagaren att Ka vill få ut sin laglott – det krävs inte att Ka ska väcka talan om jämkning. Ka måste säga till inom sex månader från det att Ka fått del av testamentet (7 kap. 3 § tredje stycket ÄB).

Kl kommer dock inte få ärva någonting efter T eftersom Kl är barn till Ka. Detta innebär att Kl kommer att få ärva efter Ka vid dennes död.

Resten av förmögenheten som inte omfattas av laglotten kommer att tillfalla föreningen i enlighet med testamentet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare