Rätt till gemensam bostad som inte utgör samboegendom?

Hej. Min sambo vill separera efter 3 år tillsammans i hans hus. Vi har 3 gemensamma barn och jag har 1 till hemmavarande barn boende med oss. Han vill att jag ska flytta så fort som möjligt och jag letar bostad. Enda inkomst är barnbidrag och underhåll + föräldrapenning. Jag vill bo kvar tills jag fått bostad på samma ort på grund av skola, dagis mm. Men han hotar nu med att kasta ut mig och 2 av barnen (nyfödd och 12 åring) vad har jag för rättigheter? Socialen hotar med tvångsflytt dessutom. Har en lägenhet på gång men kan dröja några månader på grund av vräkning av hyresgäster där nu.

Mvh E.J

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållandet finns i sambolagen.

Bodelning och övertagande av bostad i vissa fall

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske på begäran av någon av samborna, varvid samboegendomen fördelas mellan dem (8 § sambolagen). Detta, under förutsättning att det inte föreligger ett samboavtal mellan samborna som säger att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § sambolagen).

Samboegendomen utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inget annat följer av ett eventuellt samboavtal (3 § sambolagen). Vad som avses med sambors gemensamma bostad och bohag framgår av 5-7 §§ sambolagen. Bostaden ska vara avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen ska innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § sambolagen). Notera att det ovannämnda kravet på förvärvat för gemensam användning alltid gäller, dvs. bostaden ska också ha förvärvats i detta syfte. Bostad som införskaffats av ena sambon innan samborna flyttade ihop utgör alltså normalt inte samboegendom.

Din fråga tyder på att din sambo införskaffat huset innan ni flyttade ihop, vilket innebär att det inte utgör samboegendom. Det finns dock en möjlighet för en sambo att, i vissa fall, överta en bostad som inte är samboegendom. Den andra sambon har nämligen rätt att överta bostaden när samboförhållandet upphör, om denne bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (22 § sambolagen). Bestämmelsen tar främst sikte på sambor som har barn tillsammans. Det är flera faktorer som beaktas i denna bedömning och det är svårt för mig att ge ett klart besked om vad utfallet skulle kunna bli.

Sammanfattning

Jag har utgått ifrån att bostaden inte utgör samboegendom, dvs. att din sambo köpt den innan ni flyttade ihop. Om det är så att jag har fel och att bostaden visst utgör samboegendom, finns istället en möjlighet till övertagande av bostaden enligt 16 § andra stycket sambolagen.

Du och din sambo verkar inte komma överens. Mitt råd är därför att ansöka om bodelningsförrättare vars uppgift är att hjälpa er att enas eller att, i sista hand, själv besluta hur egendomen ska delas upp (se 26 § sambolagen och 17 kap. 1-2 §§ äktenskapsbalken). Mer information om bodelningsförrättare och hur du kan ansöka om en finns här.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare