Rätt till ersättning för skada en hund har orsakat

Hej. Jag går förbi en inhägnad tomt och skriver ett sms. Plötsligt flyger det upp en hund mot staketet och skäller. Jag blir rädd och tappar min telefon så att den går sönder. Jag ropar efter ägaren men ingen syns till på tomten. (Jag gick inte in på tomten) jag uppfattar det som att ingen har koll på hunden. Hunden rörde aldrig vid mig och lyckades inte komma över staketet. min fråga är. Kan jag kräva reparations kostnader av ägaren. Dvs går detta under strikt ansvar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeståndet

Regler om strikt ansvar för hundägare finns i Lag om tillsyn över hundar och katter.

En hundägare har strikt ansvar över skador som dennes hund orsakar, oberoende hur skadan uppstod och om du skulle ha bidragit till skadan (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). Detta innebär att hundägaren måste ersätta skadan på din telefon.

Eftersom det är din telefon som har gått sönder är det en sakskada. Du har då rätt till ersättning för reparationskostnaden och eventuell annan kostnad som du har fått som följd på grund av skadan (5 kap 7 § skadeståndslagen).

Hur du ska gå till väga

Jag skulle rekommendera dig att i första hand ta kontakt med hundägaren för att prata och förklara med denne om att du har rätt till skadestånd. I andra hand kan du skriva ett skadeståndskrav. Det finns ingen exakt mall hur ett skadeståndskrav ska se ut, men dessa punkter nedan kan du använda dig av:

- Ditt namn, personnummer och adress

- Vem du riktar skadeståndskravet mot, det vill säga hundägare i ditt fall

- Beskriv utförligt vad som hände när skadan uppkom, och hur hunden orsakade skadan

- Ta upp vilken skada på telefonen fick till följd av händelsen

- Skriv hur mycket du kräver i skadestånd och varför, till exempel kvitto på reparationen av din telefon

- Dina kontaktuppgifter

Om hundägaren inte vill betala skadeståndet kan du i tredje hand skicka in en stämningsansökan till tingsrätten för att kräva ut skadeståndet genom domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare