Rätt till efterarv

Jag är säkullebarn. Min mor gifte sig med min syster far. Hennes far gick bort för 14 år sedan och min mor har suttit i orubbat bo. Min mer har sedan skrivit testamente till oss att vi ska dela lika och vara vår enskilda egendom. Gäller det eller ska min syster ha mer i arv??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) ärver efterlevande make framför gemensamma barn. Gemensamma barn får därför ut arvet efter den först avlidne föräldern när båda föräldrar avlidit. Enligt 3 kap. 2 § ÄB får inte efterlevande make genom testamente bestämma över egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar.

Om din syster inte utfått sitt fadersarv ska hon alltså utfå detta först. Det som finns kvar efter din syster utfått sitt fadersarv kan sedan delas enligt din mors önskemål.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare