Rätt till arv vid äktenskapsskillnad?

Jag och min man ska skiljas. Har jag rätt till hälften av hans arv efter sin pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelserna om makars egendom hittar du i 7 kap Äktenskapsbalken (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230).

Enligt 7 kap 1 § ÄktB är makes egendom s k giftorättsgods om det inte är enskild egendom. Giftorättsgods är den egendom som ska delas lika vid en bodelning, se 10 kap 1 § ÄktB. Enskild egendom ska alltså inte ingå i bodelningen.

Enligt 7 kap 2 § 3 och 4 punkterna räknas arv som enskild egendom om det står i testamentet att egendomen ska vara ”mottagarens enskilda”. Annars ska det räknas som giftorättsgods.

Svaret på din fråga beror alltså på vad som står i testamentet. Står det att egendomen ska vara mottagarens enskilda ingår den inte. Står det inte så ingår arvet i bodelningen vilket innebär att även du kommer få ta del av det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare