Rätt till anställningsavtal?

Hej! Jag har jobbat inom resturang branchen i 1 månad och ej fått nån anställningsavtal. Borde jag få det i så fall vad behöver jag göra? Har frågat några gånger om en anställningsavtal men han har bara sagt "jag kan inte fastanställa dig efter som jag mina barn som jobbar år mig" jag är bara 20 år gammal och är lite ny in på arbetsmarknaden, har varit mamma ledig. Och han har betalt mig min lön samma månad som jag började. Jag vet riktigt inte mina rättig heter. Har bara behövt pengar och så jobbar jag bara. Jobbar deltid. Han har sagt att han ska skicka hem lön avdrags papper men ej fått dem. Han kommer aldrig till jobbet utan han skickar sin familjemedlem för att stänga resturangen. Och vad är det minsta jag kan få i tim lön får 100kr och avdragen skatt därifrån är det rätt eller fel vem och vad behöver jag göra. Hjälp mig

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Alla avtal är giltiga i det här fallet - muntliga som skriftliga. Dock är det svårt att bevisa vad ni har kommit överens om utan ett skriftligt avtal.

Arbetsgivaren är skyldig att informera arbetstagaren om villkoren för anställningen. Informationen skall vara skriftlig och lämnas inom en månad från att den anställde tillträdde tjänsten.

Informationen skall innehålla:

Arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress.
Anställningens tillträdesdag samt arbetsplatsen.
En beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning.
Om anställningen gäller tillsvidare eller för begränsad tid/provanställning.
Uppsägningstider.
Lön, förmåner och hur ofta lönen skall betalas ut.
Längden på semester och längden på normala arbetsdag/arbetsvecka.
Tillämpligt kollektivavtal i förekommande fall.

Vad gäller lönen beror det helt på om arbetsgivaren är fackansluten eller ej. Jag rekommenderar att du kontaktar hotell- och restaurangfacket, http://www.hrf.net/, för att ta reda på vad som är en rimlig lönenivå.

Vänligen,

Caesar Fahim ShirkhaniRådgivare