FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/03/2014

Rätt forum vid konsumentköp

Hej,

Jag undrar om det finns någon bestämmelse ang. vilken tingsrätt man vänder sig till?

Exempel, Jag köper en jacka i Göteborg men bor i Stockholm. När jag kommer hem vissar det sig att jackan har flera fel. Butiken vill inte ta ansvar för detta och vill inte ta tillbaka jackan.

Spelar det då någon roll om jag lämnar in en stämningsánsökan till tingsrätten i Göteborg eller Stockholm? Eller eftersom det är ett klädesplag, skall jag då vända mig till den allmäna reklamationsnämnden? Isf vad är skillnaden mellan tingsrätten och allmäna reklamationsnämnden?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Utgångspunkten är att stämningsansökan ska inges till tingsrätten på den ort där svaranden har sitt hemvist, 10 kap. 1 § rättegångsbalken (RB). Detta innebär att du enligt huvudregeln ska ge in stämningsansökan vid Göteborgs tingsrätt.

Vid konsumentköp finns däremot ett konkurrerande forum som innebär att en konsument kan stämma näringsidkaren vid tingsrätten i den ort där där konsumenten har sitt hemvist, 10 kap. 8a § RB. Eftersom att det i det här fallet rör sig om ett konsumentköp, kan du välja mellan att stämma butiken vid antingen Göteborgs eller Stockholms tingsrätt.

Lycka till!

Hälsningar,

Haris CatovicRådgivare